Α΄ τάξη:

 

     Στο πλαίσιο του μαθήματος των εργαστηρίων δεξιοτήτων και πιο συγκεκριμένα της θεματικής ενότητας του "ευ ζην", η Α' δημοτικού ασχολήθηκε με τη στοματική υγιεινή και εργάστηκε πάνω στο πρότζεκτ με τίτλο " Δόντια γερά, τρώγοντας μόνο υγιεινά"! 
     Αρχικά οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες, αποφάσισαν από κοινού τους κανόνες της κάθε ομάδας και τον τρόπο εργασίας τους, δημιούργησαν το σήμα και το όνομα της κι έγραψαν τις απορίες τους σχετικά με το προς συζήτηση θέμα!
 
 
      Στο 2ο και στο 3ο εργαστήριο μελετήσαμε το σπίτι των δοντιών (δηλαδή τη στοματική κοιλότητα) και τα ίδια τα δόντια. Μάθαμε τον αριθμό τους, τις ονομασίες τους και τη χρησιμότητά τους. Μέσω του παιχνιδιού εξασκηθήκαμε και στα μαθηματικά και ειδικότερα στην πράξη της πρόσθεσης!
 
 

 

     Στη συνέχεια, στο 4ο και 5ο εργαστήριο, μάθαμε τις σωστές και τις λάθος τροφές για υγιή και καθαρά δόντια, αλλά και τις παθήσεις των δοντιών! Διαβάσαμε το βιβλίο "Δοντά η τερηδόνα", είδαμε το οπτικοποιημένο παραμύθι "Σοκολάκης και Ζαχαρούλα" και φτιάξαμε τη δική μας αφίσα με τα "πρέπει" και τα "όχι".
 
     Στο 6ο εργαστήριο δε θα μπορούσαμε φυσικά να μην αναφερθούμε στο γιατρό των δοντιών, των οδοντιατρο ! Μιλήσαμε για το πόσο χρήσιμος είναι και προσπαθήσαμε να απομυθοποιήσουμε τον φόβο που υπάρχει γύρω απ' το όνομα του! Καλέσαμε μάλιστα και δύο οδοντιάτρους στην τάξη μας για να μας ενημερώσουν ,ως ειδικοί, και να λύσουν τις απορίες μας! Στο τέλος μας έδωσαν και δωράκια! Οδοντόβουρτσες και οδοντόκρεμες για όλους! Αλλά και ένα παραμύθι με τον "Τάκη τον γλυκάκη"!
 
 
    Τέλος, στο 7ο εργαστήριο, κάναμε τον απολογισμό μας και αξιολογησαμε όλες τις πληροφορίες που μάθαμε! Πλέον ημασταν όλοι σε θέση να δώσουμε απαντήσεις στα ερωτήματα που είχαμε θέσει εξ αρχής!
 

 

 

 

 

 

Β΄ τάξη:

Το πρόγραμμα «Η χαρά στη ζωή μας» απευθυνόταν στους μαθητές της Β’ τάξης. Είχε ως βασικό στόχο την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως η συνεργασία, η ομαδικότητα, η αρμονική συνύπαρξη με τους συμμαθητές τους και η κατανόηση των συναισθημάτων τους.

Μέσα από το πρόγραμμα οι μαθητές αναγνώρισαν τα συναισθήματά τους, επικοινώνησαν, συνεργάστηκαν, δημιούργησαν αλλά και καλλιέργησαν την κριτική τους σκέψη, την ενσυναίσθηση και τον διάλογο με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξή τους.

Έτσι, κατά την υλοποίηση του προγράμματος αναπτύχθηκαν δεξιότητες ζωής που συνδέθηκαν με αξίες όπως η αγάπη, η συνεργασία, ο σεβασμός, η ισότητα, η αυτοεκτίμηση και η υπευθυνότητα.

Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, οι μαθητές εργάστηκαν σ’ ένα ευχάριστα παιδαγωγικό κλίμα αποδοχής, δημιουργικότητας και χαράς, φέρνοντας εις πέρας τις ακόλουθες δραστηριότητες:

Τι κάναμε στο πρόγραμμα:

  •         Συζητήσαμε για κάθε συναίσθημα ξεχωριστά, πότε το νιώθουμε και τι αισθανόμαστε τότε.
  •         Αντιστοιχήσαμε φατσούλες που δείχνουν τα συναισθήματα, επισημαίνοντας όμως, πως αυτή δεν είναι η μία και μοναδική λύση.
  •         Παίξαμε το παιχνίδι «Παντομίμα»: Μία ομάδα παιδιών εκφράζει ένα συναίσθημα. Οι άλλοι πρέπει να μαντέψουν ποιο συναίσθημα είναι.
  •         Είδαμε φωτογραφίες ανθρώπων και αναγνωρίζαμε από την στάση του σώματος και από την έκφραση του προσώπου τους, τι αισθάνονται.
  •         Αντιστοιχίσαμε κάθε συναίσθημα με το χρώμα και με το φαγητό, που του ταιριάζει.
  •         Εκφράσαμε κάποια συναισθήματα μέσα από την τη ζωγραφική.
  •         Ακούσαμε μουσική και καταλάβαμε, πώς εκφράζονται τα συναισθήματα μέσα από αυτήν.
  •         Γίναμε «ντεντέκτιβ» και παρατηρήσαμε τους συμμαθητές μας στο διάλειμμα αναγνωρίζοντας σε αυτούς διάφορα συναισθήματα.
  •         Είδαμε την ταινία μικρού μήκους «Τα συναισθήματα - εκπαιδευτικό βίντεο».
  •         Κάμαμε πολλές συζητήσεις γύρω από τα συναισθήματά μας, τα συναισθήματα των άλλων, και το πώς πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε.
  •         Γράψαμε ποιο συναίσθημα μας αρέσει, και ποιο δεν μας αρέσει και γιατί.
  •         Στο τέλος κάναμε τον αναστοχασμό για το σύνολο των δραστηριοτήτων.
  •    

  

Γ ΄ τάξη:

    "Η αγάπη είναι μπλε, ροζ ή λευκή" ήταν ο τίτλος του προγράμματος με τον οποίο ασχοληθήκαμε στη Γ΄τάξη. Η στοχοθεσία μας είχε ως εξής:α) την κατανόηση της αλλαγής του κοινωνικού ρόλου των φύλων μέσα στον χρόνο, β) την αντίληψη της κοινωνικής πολυπλοκότητας,γ) την καλλιέργεια του αυτοσεβασμού, της αυτοαντίληψης και της αυτοεικόνας, και τέλος δ) την κάλυψη θεματικών που αφορούν στις σχέσεις, τον ρόλο των φύλων, την αγάπη και τον γάμο.

    Αρχικά, συζητήσαμε για τις ανθρώπινες σχέσεις και παρακολουθήσαμε μια παρουσίαση PowerPoint σχετικά με τον ρόλο της γυναίκας και πως άλλαξε αυτός μέσα στον χρόνο. Στη συνέχεια ακούσαμε παραδοσιακά τραγούδια κι έπειτα σχολιάσαμε τη θέση της γυναίκας σε παλαιότερες περιόδους. Έπειτα, μιλήσαμε για τη Ρόδια Καλλιπάτειρα και τον τρόπο που λειτούργησε για να παρακολουθήσει τον γιο της να αγωνίζεται ως μητέρα αλλά και ως γυναίκα. Αργότερα, φτιάξαμε καρτέλες με τα συναισθήματα, προσπαθήσαμε να ορίζουμε την αγάπη και ο καθένας προσδιόρισε τι είναι για εκείνον. Μέσα από τον διαθεματικό χαρακτήρα του προγράμματος, επιδιώξαμε να γνωρίσουν τα παιδιά καλύτερα τον εαυτό τους και τον διπλανό τους, να γνωρίσουν τα συναισθήματα και να τα ονομάσουν, αλλά κυρίως να μάθουν να τα εκφράζουν ελεύθερα.

   

  

 

Δ΄ τάξη:

   Το πρόγραμμα αφορούσε στη διατροφή! Οι στόχοι του ήταν οι ακόλουθοι:

 

Στόχος 1: Τα παιδιά έφτιαξαν σε χαρτόνια τη διατροφική πυραμίδα κι από μόνα τους κατάλαβαν ποιες είναι οι υγιεινές και ποιες οι βλαβερές τροφές.

 

Στόχος 2: Με το ημερήσιο πρόγραμμα των γευμάτων τους που έφτιαξαν, κατανόησαν αν οι τροφές που έτρωγαν καθημερινά ήταν υγιεινές.

 

Στόχος 3: Με τη συγκέντρωση τροφίμων από μόνα τους ξεχώριζαν τις βλαβερές από τις υγιεινές τροφές.

 

Στόχος 4: Διαβάζοντας το λογοτεχνικό κείμενο «Δόνα Τερηδόνα» κατάλαβαν ότι αν τρώνε υγιεινά, έχουν και γερά δόντια.

 

Στόχος 5: Με συζήτηση που κάναμε με τα παιδιά, κατανόησαν σχετικά με το κείμενο που διαβάσαμε ότι με καλή στοματική υγιεινή έχουμε γερά δόντια.

 

Στόχος 6: Φτιάξαμε αινίγματα και μέσω των απαντήσεων ξεχώρισαν τις υγιεινές από τις βλαβερές τροφές.

 

Στόχος 7: Με όλα αυτά που κάναμε στην τάξη, τα παιδιά από μόνα τους κατανόησαν πόσο σημαντική είναι η υγιεινή διατροφή.



 

Ε΄ τάξη:

 Στον πρώτο κύκλο των εργαστηρίων δεξιοτήτων η Ε΄τάξη του Δ.Σ. Μασάρων ασχολήθηκε με τη θεματική ενότητα «Ζω καλύτερα- Ευ ζην». Η επιμέρους θεματική ενότητα στην οποία ήταν ενταγμένη η Ε’ δημοτικού ήταν η «Ψυχική και συναισθηματική υγεία- Πρόληψη» και στα πλαίσια αυτής δημιουργήθηκε το πρόγραμμα «Εγώ κι εσύ μαζί!».

Μέσα από το πρόγραμμα οι μαθητές γνώρισαν καλύτερα τους εαυτούς τους και απέκτησαν μία θετική αυτοεικόνα, καθώς κλήθηκαν σε πρώτο επίπεδο να παρουσιάσουν τον εαυτό τους και σε δεύτερο επίπεδο να τον ζωγραφίσουν. Αν και στην αρχή τους φάνηκε εύκολο, εντέλει πολλοί ήταν εκείνοι που δυσκολεύτηκαν. Όμως, το αποτέλεσμα μας δικαίωσε! Στη συνέχεια, οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες των τριών και των τεσσάρων ατόμων και κλήθηκαν να καταγράψουν τέσσερα (4) θετικά χαρακτηριστικά των συμμαθητών τους σε ξεχωριστές καρτέλες που τους είχε ετοιμάσει η εκπαιδευτικός της τάξης. Οι μαθητές επέλεξαν τυχαία το όνομα του παιδιού του οποίου θα αναδείκνυαν τέσσερα θετικά χαρακτηριστικά. Έτσι, κάθε ομάδα, αφού συνεργάστηκε μεταξύ της κατέληξε στα χαρακτηριστικά που θεώρησαν ότι αντιπροσώπευαν καθέναν από τους συμμαθητές τους και στο τέλος της διδακτικής ώρας τα παρουσίασαν.

Μια άλλη δραστηριότητα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος του εργαστηρίου δεξιοτήτων ήταν η συμφωνία των κανόνων της τάξης και η υπογραφή του συμβολαίου της τάξης μας, όπου τόσο οι μαθητές όσο και η εκπαιδευτικός της τάξης δεσμεύτηκαν να τηρούν τα όσα από κοινού συμφωνήθηκαν. Τόσο οι κανόνες όσο και το συμβόλαιο στόλισαν την τάξη σε περίοπτη θέση γύρω από τον πίνακα, έτσι ώστε να μπορούν όλοι να τα ξαναδιαβάζουν και να τα θυμούνται!!!

Ένα άλλο εργαστήριο που πραγματοποιήθηκε στη συγκεκριμένη θεματική ενότητα είχε αντικείμενο τη φιλία. Αφού τα παιδιά είδανε μία σχετική παρουσίαση και συζήτησαν με την εκπαιδευτικό του τμήματος για το νόημα της φιλίας, στη συνέχεια κατασκεύασαν τη φιλία ως ένα λουλούδι, όπου κάθε μαθητής/τρια συμπλήρωσε κι από ένα πέταλο για το τί σημαίνει η φιλία για εκείνον/η.

Στο τελευταίο εργαστήριο η εκπαιδευτικός μαζί με τους μαθητές συζήτησε για την εμπειρία της συμμετοχής τους για το πρόγραμμα που συμμετείχαν στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων, καθώς και για αυτά που αποκόμισε το κάθε παιδί από αυτό.                                                                                                                                                          

Στ΄ τάξη: 

      Η ΣΤ τάξη στη θεματική ενότητα «Ζω καλύτερα-Ευ ζην» και συγκεκριμένα στην υποενότητα «Γνωρίζω το σώμα μου-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση» ασχολήθηκε με ένα κοινωνικό θέμα που βιώνουμε σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας και μάλιστα είναι πολύ επίκαιρο. Το θέμα μας ήταν η «Έμφυλη Βία» με τίτλο «Ζεις μέσα στο κουτί;» και συνδέεται άμεσα τόσο με το αναλυτικό πρόγραμμα όσο και με το στόχο που έχει θέσει ο ΟΗΕ για την ισότητα των φύλων.

   Σκοπός ήταν να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές/τριες για την Ισότητα των δύο φύλων και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους γύρω από το φαινόμενο της έμφυλης βίας με μεταγενέστερο όραμα να εξελιχθούν σε πολίτες με νέες στάσεις ζωής μακριά από στερεότυπα και προκαταλήψεις.

           Συγκεκριμένα μέσα από αυτό το εργαστήρι οι μαθητές/τριες εργάστηκαν ατομικά, σε μικρές και μεγάλες ομάδες και κατανόησαν την έννοια της έμφυλης βίας, τα είδη και τις μορφές που υπάρχουν. Επίσης κατέκτησαν τη διαφορά ανάμεσα στο βιολογικό φύλο και την κατασκευή του κοινωνικού φύλου και εξέτασαν τις αντιλήψεις τους για το τι σημαίνει να είσαι αγόρι ή κορίτσι στην κοινωνία μας. Διερεύνησαν νόρμες και στερεότυπα του φύλου που δημιουργούνται και ενισχύονται από την κοινωνία και κατανόησαν τον τρόπο με τον οποίο η επιβολή των έμφυλων νορμών συμβάλλει στην εκδήλωση έμφυλης βίας. Επιπλέον εξέτασαν πως επηρεάζουν τη ζωή τους τα στερεότυπα του φύλου, κατανόησαν μέσα από διαφημίσεις ότι πρότυπα ομορφιάς δεν υπάρχουν αλλά τα δημιουργούμε οι ίδιοι οι άνθρωποι. Τέλος κατανόησαν πως η ισορροπία και η συνοχή της κοινωνίας μας εξαρτάται από την εξάλειψη των διακρίσεων ανάμεσα στα φύλα.